Заняття 2

Основні поняття діловодства

Сукупність управлінських організацій з утворення, реєстрації, руху, організації контролю виконання документів, формуванню справ, підготовки документів до зберігання називається - діловодством.
Діловодство - від старовинного «виробництво справ» - процес прийняття рішень на підставі документів.
Задачі діловодства:
•   забезпечення ефективного процесу управління;
•   утворення документів;
•   зберігання, забезпечення доступу до документів.
 Діловодство включає такі поняття:
Документування - запис за встановленими формами управлінських рішень та дій у цілях їх закріплення та передачі.
Документообіг - це рух документів в організації з моменту їх отримання чи утворення до завершення виконання чи відправки.
Справа - сукупність документів чи документ, що відноситься до певного питання чи галузі діяльності організації.
Документ - інформація, що записана на любому матеріалі, що видана чи отримана будь-якою фізичною чи юридичною особою, у любій організації для використання у своїй діяльності.




Документ - матеріальний носій інформації. Класифікація документів

Документ - це матеріальний об'єкт, що містить у зафіксованому вигляді   інформацію,   оформлений   у   зведеному   порядку   і  має відповідно до чинного законодавства юридичну силу (ДСТУ 2732 - 94 «Діловодство та архівна справа. Терміни та визначення»). 
Класифікація  документів  -  це  поділ їх на класи за найбільш загальними   ознаками  схожості та відмінності.   Мета класифікації полягає в підвищенні оперативності роботи апарату управління та відповідальності    виконавців.    У   поточній   роботі   класифікацію документів здійснюють на етапі групування їх у справи. 
Документи класифікуються за такими ознаками:
спосіб фіксації інформації; зміст; назва; вид; складність; місце складання; термін виконання; походження; гласність; юридична сипа; стадія виготовлення; термін зберігання; рід діяльності та інше.
За способом фіксації інформації розрізняють такі документи:
  • письмові,   до   яких  належать   усі  рукописні  та  машинописні документи,     виготовлені    за    допомогою    друкарської    та розмножувальної оргтехніки;
  • графічні, в яких зображення об'єктів передано за допомогою ліній, штрихів, світлотіні. Це графіки, мали, рисунки, малюнки, схеми, плани. Вони цінні своєю ілюстративністю;
  • фото   -   й   кінодокументи   -   такі,   що   створені   способами фотографування й кінематографії. Це кіно - та фотоплівки та фотокартки.   На них можна зафіксувати ті явища, які іншим способом зафіксувати важко чи неможливо;
  • фонодокументи - такі, що створюються за допомогою будь-якої системи звукозаписування й відтворюють звукову інформацію (наприклад, записану під час проведення засідань, зборів, нарад тощо).

За змістом документи поділяють на: організаційно-розпорядчі;
  • фінансово-розрахункові;
  • постачально-збутові та інше.

Організаційно-розпорядчі документи (ОРД) - це управлінська документація, що слугує способом здійснення та регулювання процесів управління. Документи, які належать до ОРД, можна умовно поділити на такі групи:
  • організаційні (положення, інструкції, правила, статути, тощо);
  • розпорядчі (постанови, рішення, розпорядження, вказівки тощо);
  • довідково-інформаційні (довідки, протоколи, акти, пояснювальні та службові записки, службові листи, відгуки, плани роботи, телеграми, телефонограми, звіти, доповіді тощо);
  • з кадрових питань (заяви, накази по особовому складу, особові картки, трудові книжки, характеристики тощо(;
  • особові офіційні ( пропозиції, заяви, скарги, автобіографії, розписки, доручення тощо).

За    назвою    розрізняють:  
накази,    протоколи,    положення, розпорядження,   вказівки, інструкції,   правила,   статути,   звіти, ордери, плани, службові листи, заяви тощо. 

За видами документи поділяють:
  • типові, що розробляються вищими органами для підвідомчих організацій з однорідними функціями і мають обов'язковий характер;
  • трафаретні, котрі виготовляються друкарським способом: незмінювана частина тексту документа друкується на поліграфічних машинах, а для змінної інформації залишаються вільні місця. Такі документи зараз найпоширеніші, оскільки на їх складанні та обробленні економиться час;
  • Індивідуальні, які створюються кожного разу по новому. Це доповідні, службові, пояснювальні записки, автобіографії тощо.
За складністю документи бувають:
  • прості, що містять інформацію з одного питання;
  • складні, які містять інформація щодо двох і більше питань.

Слід   урахувати,   що   прості   документи   легше   оброблювати, контролювати їх виконання, здійснювати пошук.
За місцем складання розрізняють такі документи:
  • внутрішні,   що   стосуються   внутрішніх   питань   підприємства (організації, установи) і не виходять за його межі;
  • зовнішні, тобто вхідна та вихідна кореспонденція.

За терміном виконання документи бувають:
  • термінові,   що   виконуються  у   строки,   встановлені  законом, відповідним правовим актом, керівником, а також документи з позначкою «Терміново»;
  • нетермінові, які виконуються в строки, визначені керівництвом підприємства (організації, установи, фірми).

За походженням документи поділяються на:
  • службові,   що   стосуються   діяльності   підприємства(організації, установи, фірми);
  • офіційно-особисті, які стосуються конкретних осіб, тобто іменні (скарги, заяви тощо).

За гласністю документи бувають:
  • звичайні;
  • для службового користування (ДСК);
  • таємні;
  • конфедиційні та інші.

За юридичною силою документи поділяються на:
  • справжні (істинні), що готуються в установленому законом порядку за всіма правилами. Своєю чергою, справжні документи бувають: чинні, нечинні. Документ стає нечинним, коли втрачає юридичну силу з будь-яких причин;.
  • фальшиві (підроблені), в яких зміст чи оформлення не відповідає істині. 

За стадіями виготовлення розрізняють такі документи:

  • оригінали - перші або єдині примірники офіційних документів;
  • копії - документи, в яких точно відтворено інформацію інших документів, а також усі їхні зовнішні ознаки чи частину їх і відповідним чином оформлені. 
Існують такі різновиди копій: 
  • відпуск (повна копія вихідного документа, виготовлена водночас з оригіналом через копіювальний папір); 
  • витяг (копія офіційного документа, що відтворює певну його частину і відповідно засвідчена); 
  • дублікат (повторний примірник документа, який має юридичну силу оригіналу

    Уніфікація та стандартизація управлінських документів

    Уніфікація документів заключається в установленні одностайного складу та форм управлінських документів, що фіксують здійснення однотипових управлінських функцій.
    Стандартизація - це форма юридичного закріплення проведеної уніфікації.
    Уніфікація документів проводиться з ціллю скорочення застосованих документів, типізація їх форм, зниження трудомісткості їх обробки, досягнення інформаційної сумісності різних систем документації по сумісним функціям управління, більш ефективного використання обчислювальної техніки.
    З 07. 01. 1997 року введений в дію Державний класифікатор управлінської документації (ДКУД) - це складова частина державної системи класифікації і кодування техніко-економічної та соціальної Інформації. ДКУД - представляє собою номенклатурний перелік уніфікованих форм документів (УФД). Класифікатор необхідний для обліку та систематизації документі, організації ведення відповідних класів документації, автоматизованого пошуку уніфікованих форм документації.
    Кожному класу документації відповідає певна уніфікована система документації (УСД).
    ДКУД містить 15 класів:
    1. Організаційно-розпорядча документація;
    2. Первинно-облікова;
    3. Банківська;
    4. Фінансова;
    5. Звітно-статистична;
    6. Планова;
    7. Бухгалтерсько-облікова документація;
    8. Цінова документація і т. д.

    Уніфікована система організаційно розпорядчої документації включає слідуючи системи:
    1. Документація з організаційної системи управління (акт про створення корпорацій, компаній, наказ про створення підприємства, про реорганізацію, про виробниче об'єднання, акт про ліквідацію корпорацій, підприємства і т. д,);
    2. Документація з організації процесів управління (посадові інструкції категорій службовців апарату управління, наказ про розподіл обов'язків між керівниками, статути, структури та штатні чисельності, наказ про внесення змін у штатних розкладах апарату управління, правила внутрішнього розпорядку);
    3. Документація з організації пересування кадрів (реєстраційно-контрольна картка, анкета, наказ про прийняття на роботу, наказ та заява про переведення на іншу роботу, заява про звільнення, наказ про звільнення;
    4. Документація з оцінки трудової діяльності (подання про заохочення, доповідна записка, пояснювальна записка, наказ про накладання дисциплінарного стягнення).
    Уніфікована система фінансової документації включає:
    • бухгалтерська документація бюджетних установ та організацій; 
    • первинна   бухгалтерська   документація   бюджетних   установ   і організацій і т. д.


    На сьогоднішній час застосовуються слідуючи основні стандарти стосовно документів та діловодства, які постійно поповнюються:
    1. ДСТУ 2732-94 з 1.07.1995. Діловодство та архівна справа. Терміни та визначення.
    2. ДСТУ 2394 - 94 з 1.01.1995. Інформація та документація. Терміни та визначення.
    3. ГОСТ 3.1130 - 93. Загальні вимоги до форм і бланків документів. Київ, Держстандарт, 1996 рік.
    4. УСД ГОСТ 6.38 - 90. Система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів.
    5. ДСТУ 3582 - 97 з 1.07.1998. Інформація та документація. Скорочення слів в українській мові. Загальні вимоги та правила.
    6. ГОСТ 7.1 - 84. Бібліографічний опис документа. Загальні вимоги і правила складання.
    7. ДСТУ 3008 - 95. Документація. Звіти у сфері науки і техніки.

    Формуляр документів та його основні реквізити

    Важливе   місце   в   діловодстві   належить   правилам   оформлення документів.
    Кожен документ складається з окремих елементів, які називаються реквізитами.

    Реквізит - це обов'язковіш елемент, який властивий кожному окремому виду документа (дата, підпис, адреса, заголовок тощо). Документи з використанням реквізитів оформлюють відповідності до формуляра-зразка.
    Формуляр зразок - єдина модель побудови комплексу документів, яка встановлює сукупність реквізитів, властивих документам цього комплексу, розташованих у встановленій послідовності.
    Ряд документів, які видаються органами державної влади та державного управління, мають склад реквізитів, який впроваджено в законодавчих актах. Наприклад, паспорт, трудова книжка, акти громадянського стану.
    При розробці стандартів на систему документації перш за все визначається максимальний склад реквізитів документів, які входять до системи, і кожному реквізиту відводиться точно зазначене місце на аркуші паперу.
    Для організаційно-розпорядчих документів використовується папір форматом А4 (297 х 210мм) та А5 (146 х 210мм). Для окремих видів документів, які містять таблиці та графіки (відомості), можна використовувати формат АЗ (297 х 420мм). Формуляр зразок встановлює такий склад реквізитів та їх розташування. (Див. рис. Б1):
    1. Державний герб.
    2.  Емблема організації,
    3.  Зображення державних нагород.
    4. Код підприємства, установи або організації.
    5. Код форми документа.
    6. Найменування міністерства або відомства (вищої організації або засновника). засновника).

    7   Найменування підприємства, установи або організації - автора документа.
    8.  Назва структурного підрозділу.
    9.  Індекс підприємства зв'язку, поштова та телеграфна адреса, номер телефону та телетайпу, факс, номер рахунку у банку.
    10. Назва виду документа.
    11. Дата.
    12. Індекс (номер) документа.
    13. Посипання на індекс та дату вхідного документа.
    14. Місце складання або видання.
    15. Гриф обмеження доступу до документа.
    16. Адресат.
    17. Гриф затвердження.
    18. Резолюція.
    19. Заголовок до тексту.
    20. Відмітка про контроль.
    21. Текст.
    22. Відмітка про наявність додатків.
    23. Підпис.
    24. Гриф погодження.
    25. Візи.
    26. Печатка.
    27. Відмітка про за свідчення копій.
    28. Прізвище виконавця та його номер телефону.
    29. Відмітка про виконання документа та направлення його до справи.
    30. Відмітка про перенесення даних на машинний носій.
    31. Відмітка про надходження.
    32. Запис про державну реєстрацію.




    У формулярі - зразку вказано максимальний список реквізитів, проте при виготовленні установою бланків документів певного типу в них включаються реквізити, що відповідають документам тільки цього типу.
    Закріплення за реквізитами постійних місць робить документи зручними для здорового сприйняття, спрощує їх обробку, дає можливість використовувати технічні засоби.
    Реквізити в документі розміщують з урахуванням послідовності операцій його підготовки, оформлення, виконання.

    Немає коментарів:

    Дописати коментар